29 juli 2007

Sista dagen som 40-åring. I morgon fyller jag 41 år.

Kan en 41 årig man som dessutom är i dålig fysiks form klara av en dubbel ironman?

Frågan är egentligen ställd till mig själv eftersom det är jag som är mannen som skriver detta. Nästa fråga är Varför man skulle vilja genomföra en dubbel järnman. Svaret på den frågan är ganska enkel.


Därför att det går. Därför att jag vet att jag klarar av det...tror jag. Jag har inte brutit en tävling om jag vetat om att jag klarar av det. Lite smärta tål man...faktiskt en hel del. Fast om jag vet om att jag kommer att springa med ett dåligt knä i många timmar, då kan man överväga att bryta.


Åter till den dubbla järnmannen. Varför utsätta sig för 35 eller 36 timmars tävlande? Det handlar om att genomföra tävlingen utan vila, och då får man ligga i.

Om jag förstod Heike rätt i höstas...eller våras, så är det Skövde Triathlonklubb som arrangerar en dubbel ironman efter semestern 2009.


41 år...jag kommer att vara 42 år om jag startar. Moroten för träningen från augusti 2008 tills tävlingsdatumet kommer att vara att kunna klara av att genomföra den dubbla ironmantävlingen. Jag ser inga problem med att kunna motivera sig...det är bara att bestämma sig att NU KÖR VI.


Hur ska man lyckas med det här?


Disciplin och åter disciplin.


Jag har de senaste åren inte tävlat eller tränat så mycket, men ändå klarat av att vara med i ett 24 h fjällorientering. Vi kom i princip sist, men ändå. Vi var där. Dessutom har jag fullföljt en 100 km tävling. Där kom jag sist...men vaddå då...jag Deltog och Fullföljde, Priset var en total mental utmattning.

Jag ville inte träna på 2-3 månader, och det fick jag äta upp sen. Muskelbristning i vaden, en månad efter att jag återstartat med träningen.

Nu vet jag det. Igen. Jag har råkat ut för det tidigare. Fast nu blir det träning från augusti 2008 fram till den dubbla ironmannan  om drygt ett år.

Vi ses på startlinjen!

Åter igen Varför?

Det går inte at förklara för den som inte begriper.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback